Mercedes GLA : A-Klasse met modderlaarzen

27/12/2019

De Mercedes GLA is de SUV-versie van de A-Klasse. De tweede generatie is een stuk hoger dan zijn voorganger, krijgt een plug-in hybride variant en debuteert begin 2020 op het Autosalon van Brussel.

 

De Mercedes A-Klasse vormt de basis van een modelfamilie waarvan de nieuwe GLA de achtste en laatste telg is. Net zoals zijn voorganger is de tweede generatie een compacte cross-over gebleven, al positioneert Stuttgart voortaan als het stijlvollere en wat sportievere broertje van de nieuwe Mercedes GLB. Dankzij het wegvallen van de North American International Auto Show in Detroit, krijgt het Autosalon van Brussel de eer op de nieuwe GLA als wereldpremière te presenteren.

Met een lengte en hoogte van respectievelijk 4.410 en 1.611 millimeter is het koetswerk van de Mercedes GLA wat korter en minder hoog dan dat van de GLB, maar met 1.834 millimeter is hij wel net even breed. Ook de vergelijking met zijn voorganger is interessant: de tweede generatie is wel 1,5 centimeter korter, maar ook 10 centimeter hoger. Ondanks die stoere pose pronkt het koetswerk met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28.

Het interieur oogt vertrouwd, want de inrichting en het dashboard volgen de lijn die Mercedes eerder uittekende voor zijn compacte modellen. De MBUX-multimediamodule komt met een heleboel slimmigheden, waaronder de slimme spraakbesturing die je activeert via "Hey Mercedes". Maar je moet diep in de optielijsten duiken om het volle potentieel van het infotainment te kunnen benutten.

Naast de komst van een heleboel benzine- en dieselmotoren kondigt Mercedes ook een plug-inhybride GLA 250e aan. Maar in de eerste fase houdt de compacte cross-over het bij twee motoropties. Je hebt de voorwielaangedreven, aan een robotbak met dubbele koppeling gehangen GLA 200, voortgestuwd door een 163 pk sterke 1,3 liter-turbobenzine die cilinderuitschakeling gebruikt om de CO2-uitstoot terug te dringen tot 129 gram per kilometer.

En je hebt de Mercedes-AMG GLA 35 4Matic, wienst 2 liter-turbomotor een piekvermogen van 306 pk combineert met een maximumkoppel van 400 Nm. Die sportversie heeft aan 5,1 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te snellen. Die AMG-afgeleide komt met een agressiever verpakt koetswerk, met een strak aangekleed interieur en met een opgewaardeerd sportonderstel dat betere remmen paart aan een snellere stuurinrichting.

De GLA-modellen met 4Matic-vierwielaandrijving komen standaard met een off-roadpakket, dat een extra rijprogramma toevoegt voor uitstapjes naast het asfalt. In die stand hanteert deze Mercedes een 50/50-verdeling over beide assen, in Eco/Comfort gaat 80% van het motorkoppel naar de voorwielen. In Sport tot 70% naar de achteras.

2019 12 27 Mercedes GLA

(Bron : DeAutogids.be)

Cookie policy

J&T Autolease gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt door persoonsgegevens te verzamelen. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar jentautolease.be/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u J&T Autolease toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze website. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Cookie Policy en PrivacyverklaringJe kunt de instellingen ten alle tijden aanpassen via de link onderaan de pagina.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen